bestek

Een stalen Motorschip voor J Verbeeck Niel

Bouwnummer 1324

Hoofdafmetingen

Lengte: De uiterste lengte zal zijn   37.0 M
Breedte: De breedte buitenkant huid zal zijn   5.05 M
Holte: holte van bodem tot gangboord zal zijn   2.00 M
Draagvermogen: Tarwe onder de luiken   216 ton
Doorvaarthoogte:   3.40 M

Samenstelling

Huidplaten: Bovengang 8 mm, Tweede gang 7 mm, Kielgang 7 mm, Kimmen 8 mm, Vlak 7 mm Platen in het achterschip onder het hek 6 mm.
Voorsteven: Van stafstaal zwaar 75×32 mm
Achtersteven: Van stafstaal zwaar 75×38 mm
Spanten: Zwaar 65x50x6 mm, op afstanden van: In de voorpiek 250 mm, in het ruim 400 mm, in de motorkamer
Sporen: In het ruim worden de spanten versterkt met sporen breed 200 mm dik 6 mm aan den bovenkant voorzien van 2 hoeklijnen 45x45x5 mm
Dekken enz.: De dekken worden van gladde platen gemaakt dik 5 mm, de gangboorden worden dik 5 mm en van gladde platen breed breed 0.45 M. Het hoekijzer dat dekken en gangboorden aan de huid verbindt, wordt zwaar 50x50x6 mm.
Denneboom: De denneboom wordt 700 mm hoog en 10 mm dik; aan het gangboord verbonden met een hoeklijn zwaar 65x50x6 mm en aan de buitenzijde een bulbhoeklijn zwaar 100x65x8 mm. Loopt onder het gangboord door en verbonden aan de knieplaten. Verzegeling naar Hollandsche voorschriften.
Dekbalken: Te maken van L 75x50x6 mm
Klinkwerk: De huid met ½”, bovenwerk met ½”, boven kimnaad, stevens, fundatie en denneboom met 5/8″ nagels.
Scheerbalken: Te maken van vurenhout 5×6 dm.
Dwarsbalken: In het schip worden naar behoefte aangebracht uitneembare gebinten over het ruim, nader te bespreken in verband met luiken.
Bolders: Gegoten bolders 8 stuks. 1 sleepbolder achterop.
Schotten: Drie stuks van 5 mm staalplaat en versterkt met hoeklijnen van 50x50x6 mm.
Plaatknieën: Aan ieder spant zwaar 6 mm. Om den andere 350×350 en 500×500 mm.
Bergplaats: Te maken van staalplaat 200×10 mm met halfrond 65×19 mm op de 2e gang een halfrond 65×16 mm.
T ijzers: Langsscheeps in het ruim 1 stuks zwaar 80x40x7 mm en 2 L lijnen tot opsluiting der buikhelling, zwaar 40x40x5 mm.
Merkels: Van U staal zwaar 60×60 mm. Van staalplaat 3 mm dik met 3 hoeklijnen 35x35x4 mm buitenste hoeklijnen v/d buitenkant.
Pompkasten: Twee stuks van 4 mm staalplaat. Een pomp op de voorkajuiten een vleugelpomp in de motorkamer.
Herften: Aan de achterzijde van het luikhoofd een herft met kombuis en W.C. Aan de voorzijde eveneens een herft ter breedte van een luik.
Buikhelling: Te maken van 1½ dm grenenhout.
Rondhout: Vuren schoorhouten, 2 haken, 2 bomen, 2 vlaggestokken, lantaarnmastje voorop.
Smeedwerk: Al het benodigde smeedwerk wordt van eerste soort smeedijzer vervaardigd en aan het schip verbonden.
Achterop een kraanbalk voor de roeiboot.
Stuurwerk: Een stuurlier op het achterdek met teakhouten stuurrad, verder met kettingen en schijven voor overbrenging van het kwadrant. Rond het stuurwerk een stuurhut waarvan het ondergedeelte van ijzer en daarboven teakhouten ramen (klapbaar) voorkant spiegelglas.
Verfwerk: Het schip aan de binnenzijde te oliën, buitenom tweemaal verven of teeren. De kajuiten in de houtskleur te verven. Kleur naar verkiezing.
Roer: Het roer te maken van stafijzer. De koning dik 90 mm. De roerplaat dik 10 mm.
Roef en betimmering: Een roef te maken lang 5.- M. van staalplaat, dik 4 mm met ijzeren dek, dik 4 mm, en te voorzien van 3 ramen met ijzeren schuiven aan elke zijde. Deze roef van binnen netjes te betimmeren met natuurhout en in te richten volgens nadere bespreking, marmeren schoorsteenmantel en kasten, geheel naar genoegen van den schipper. De gootsteen in de stuurhut. Breedte en hoogte v/d ramen nader te bespreken.
Aan den ingang van den roef komen teakhouten deuren met koper hangwerk en een teakhouten lichtkap, boven de woonkamer voor en achterzijde klappen.
Vooronder netjes te betimmeren met droog vurenhout en in te richten volgens nadere bespreking, met kasten, slaapplaatsen en banken.
Lieren: Een voorankerpatentlier met 2-3/4″ kettingschijven. Een achterankerlier met 5/8″ schijf.
Motor: In de motorkamer op een stevige fundatie te monteren een 2 cyl. 70 P.K. Industrie motor met inventaris en reservedelen naar gewoonte van de motorenfabriek. De motor moet worden geleverd met lenspomp, 2 luchtketels en sirene, twee olietanks ieder met een inhoud van 100 Liter en een tank voor machineolie van 220 Liter, verder in de motorkamer een werkbank met bankschroef, en een loopkat.
Bijlevering: Een drinkwatertank onder de roef, met leiding naar de keukenpomp, een loopplank, ruimtrap, buitenboordstrap, ruimladder, stuurbankje, 2 wrijfhouten met touw, een Belg. vlag, een naamvlag, een geusje, 2 kurkezakken, een puts, een bezem, een luiwagen, een dweilstok, een koperen scheepsbel, een zinken misthoorn, een reddingsboei met lijn, een draadrol, benodigde lantaarns met lantaarnbakken, een stel dekkleden over de luiken, een kleedje voor het schijnlicht op de roef, 2 meerdraden 1¾ ” elk 50 Mtr, een sleepdraad 2¼ ” a 75 M, 2 klipankers van 250 K.G. 1 klipanker van 150 K.G. 2 x 60 M. ¾” ketting. 50 M 5/8″ ketting. Een zonnetent boven de roef en en een afdak van van zeildoek van stuurhut tot voorkant achtererft. Een Belg. Roeiboot.

Overeenkomst

De uitbesteder neemt aan te betalen de som van:
Vijf en dertig duizend vijfhonderd gulden.
Waarvan de betaling zal plaats hebben als volgt.
Bij het teekenen der contracten eenduizend gulden.
Bij de levering van het schip elfduizend gulden.
Het restant ad drie en twintig duizend vijfhonderd gulden in halfj. Termijnen en met een rente welke ¼ {58d7f5d12d00839ecc44dbb8a9815ce372482ca5df612b1c6d049a1bdd1c68e3} boven de rente komt die de aanneemster aan de hypotheekbank moet voldoen. De aflevering zal plaats hebben in Mei 1930.

19 september 1929

De uitbesteder
(w.g) J. Verbeeck

De Aanneemster
N.V.S. scheepsbouw en Rep. Werf “De Hoop” v/h geb. Boot
L W H P Boot jr (niet goed leesbaar)