restauratieplan

Het uiterlijk van het schip terugbrengen naar de staat zoals het in de vaart kwam in 1940, het innerlijk inrichten voor bewoning.

 

Hiervoor zullen de volgende werkzaamheden worden uitgevoerd:

  • Verwijderen van de kraan, kraanfundatie en kraansteunen, dichtmaken van de openingen voor de kraansteunen in de zijden.
  • Terugbrengen van de ramen van de roef in de originele staat. Van oorsprong zijn dit 3 kleinere ramen geweest met schuifluiken aan de buitenzijde.
  • Aanbrengen van een nieuwe houten luikenkap. Voor een deel over het huidige stalen dek, en over het open gedeelte.
  • Aanhelen van de (ongeveer 3 meter) den, ter hoogte van de plaats van de kraan. Inclusief de uitsparingen voor de merkels.
  • Terugbrengen van de relingen welke aan de achterzijde rond roef en stuurhuis waren geplaatst, volgens de originele bouwtekeningen.
  • Verwijderen van de verhoogde gangboorden.
  • Terugplaatsen van het hijstuig, op de nog aanwezige mastvoet (delen van tuig, zoals blokken mogelijk nog aanwezig).

Voor de werkzaamheden zullen de originele tekeningen en bestekken van de werf dienen. Voor sommige details zullen vergelijkbare schepen, foto’s en andere informatiebronnen dienen. De kleuren van de verf van het schip zullen grotendeels worden behouden, deze lijken authentiek. Als voorbeeld hiervoor zullen gegevens worden gebruikt van vergelijkbare schepen uit dezelfde periode. De huidige kleuren zijn: romp zwart (koolteer) met hooglans op voor en achterschip. Accenten in rood en wit en geel. Binnenkant verschansing lichtbruin.Opbouw: Donkerbruin en zwart met rode accenten

 

Interieur

Het interieur van de roef, vooronder en het stuurhuis is voor een belangrijk deel nog origineel. Hieraan wordt niets veranderd. Mogelijk worden enkele details teruggebracht, zoals het aanrechtje in het stuurhuis en de banken in de roef. Na de restauratie van de ramen van de roef zullen de kastjes, en buffetten aan de zijden weer op een of andere manier terugkomen.
De nog aanwezige kasten en bedden zullen worden behouden, en gerestaureerd.
Het vooronder is ook nog geheel oorspronkelijk. De kasten en 2 kooien zullen worden behouden en waar nodig, gerestaureerd.

De nieuwe woning

Het ruim zal worden ingericht als woon-werkruimte. De hoofdingang komt in het kookhok, aan de achterzijde van het ruim, dat momenteel is ingericht als toilet en bergruimte. Een tweede ingang zal het huidige dekluik zijn, en een derde (nooduitgang) zal in de voorste (stalen) luiken worden gehandhaafd. Daarnaast komt er nog een (nood) uitgang ergens halverwekge het schip, waarschijnlijk in de huidige zandbak.
In de eerste 15 meter van het ruim zal de woning komen met woonkeuken, bad en slaapkamer. Een ruime hal bij de ingang, en een toilet.
De verlichting van de woning zal geschieden door middel van dakramen in het stalen dek, welke door de luikenkap zullen worden kunnen afgedekt. Daarnaast bestaat het plan van een lichtschacht in de huidige zandbak. Deze zal bereikbaar worden vanuit de woonkeuken. Er komen geen ramen in de romp of in de denneboom, om de authenticiteit van het schip niet aan te tasten. Behandeling van het onderwaterschip, de behandeling van het vlak en de zijden van de binnenkant zullen volgens de nieuwste inzichten worden behandeld. Het onderwaterschip met epoxiteer. De binnenkant gestraald en behandeld, voor het intimmeren.
Electra, leidingen en installaties zullen door gecertificeerde bedrijven worden aangebracht volgens de nieuwe europeese regels.

Alternatieve technologie

Naast het historische karakter van het schip willen wij aandacht besteden aan alternatieve mogelijkheden voor energie en afvalwater. Mogelijkheden van energiezuinig wonen, zonneenergie en een eigen waterzuivering worden momenteel onderzocht. Omdat hierover nog weinig bekend is, kunnen wij daarover in dit stadium nog geen details vermelden. Ons uitgangpunt hierbij zal zijn, zo schoon en energiezuinig mogelijk, en in grote maten zelf-supporting.
Uitgangspunt zal blijven dat het historische karakter niet wordt aangetast.

Tijdsplanning en werkvolgorde

Als eerste zullen de volgende werkzaamheden worden verricht. Deze zullen binnen een jaar gerealiseerd worden: Verwijderen van de kraan en kraanfundatie. Dichten van de openingen voor de steunen.

  • Aanhelen van de den.
  • Terugbrengen van de originele raamverdeling in de roef.
  • Het aanbrengen van de luikenkap.
  • De Roef en het stuurhuis bewoonbaar maken.

Daarna zullen binnen 5 jaar de volgende werkzaamheden plaatsvinden:

  • Schoonmaken van het achterste deel van het laadruim. Roest verwijderen, en impregneren/behandelen.
  • Intimmeren van het ruim, met isolatie betimmering en dampwerende laag.
  • Plaatsen van nieuwe tanks, voor water en een vuilwaterzuivering.
  • Herstel van de relingen.
  • Aanvullen van de details: naamsbord, vlaggestok, voormast.
  • Plaatsen van een davit voor de schippersvlet.
  • Herstel van het laadtuig.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.